OKRESNÍ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC
PROVOZNÍ DOBA
PO - PÁ 8.00 - 16.00

SŽDC na základě dohody s Hospodářskou komorou prověří, jak napojit Letiště Václava Havla na novou vysokorychlostní železnici

 10. 04. 2018  Tiskové zprávy HK ČR

Hospodářská komora, která se vloni ujala iniciativy v podpoře programu vysokorychlostní železnice v České republice, oceňuje, že SŽDC zahájila přípravu územně technické studie prověřující možnost napojení Letiště Václava Havla na vysokorychlostní trať Praha – Drážďany. Toto napojení iniciovala na základě podnětů podnikatelů Hospodářská komora. Výsledky by měly být známy do konce letošního roku. Průběžnou zprávou o stavu příprav vysokorychlostních tratí se bude zítra zabývat vláda.

Podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuela Šípa by napojení letiště na vysokorychlostní dráhu Praha – Ústí nad Labem – Drážďany přineslo řadu nesporných výhod. „Významně by posílilo postavení země v evropské dopravní konkurenci. Letiště by se ale hlavně stalo po dokončení jednotlivých směrů Rychlých spojení lépe dostupné cestujícím z různých krajů a významných míst, například ze severních Čech, Plzeňského kraje, kraje Vysočina, Jihomoravského kraje i ze Saska, s přestupem v Praze pak z další podstatné části Čech i Moravy, “ uvedl.

I na letišti by podle představ Hospodářské komory mohlo vzniknout přestupní místo, které by mělo umožnit výhodné napojení západní části Středočeského kraje na vysokorychlostní železnici, ale také odtížit i v budoucnu velmi frekventovaný přestupní uzel pražského hlavního nádraží.

„Z hlavního nádraží v Praze by bylo dále možné po nové trati provozovat expresní vlak, který by zhruba za 10 minut dosáhl s pražskými i přestupujícími leteckými cestujícími terminálů letiště. Výhodou by mohl být také podstatně rychlejší průjezd vysokorychlostních vlaků pražským uzlem bez rizikového styku s běžnými osobními a nákladními vlaky,“ doplnil Šíp.

V současnosti připravovaná a o celá desetiletí zpožděná větev Buštěhradské dráhy by potom mohla sloužit především dopravě zaměstnanců letištního areálu, leteckých cestujících z nácestných zastávek a návštěvníků letiště. 

Hospodářská komora nicméně upozorňuje, že napojení letiště na budoucí vysokorychlostní síť nebude jednoduché, protože předpokládá revizi celé řady dosavadních představ o trasování sítě Rychlých spojení. „Jeho výhody však za to stojí. Mělo by být i finančně výhodnější, protože by odstranilo nutnost realizace některých jiných projektů, například nákladného a značně kontroverzního tunelu Praha – Beroun. To vše ovšem musí prokázat jak připravovaná studie SŽDC, tak i návazné ekonomické propočty,“ podotkl Šíp.

„Letiště Praha vykazuje již druhým rokem historicky rekordní růst, když v loňském roce dosáhlo hranice více než 15,4 milionů odbavených cestujících. Na neustále se zvyšující počet odbavených cestujících reagujeme rozvojem kapacit v rámci současných prostor letiště. Skutečně limitujícím prvkem v dalším rozvoji, který však sami nemůžeme ovlivnit, je pro nás dnes již zcela nedostatečné spojení letiště s centrem města. Z toho důvodu velmi pozitivně vítáme veškeré návrhy na vybudování kolejového spojení letiště s Prahou,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Hospodářská komora poskytne SŽDC při přípravě i zpracování studie potřebnou podporu a asistenci.

Kam dál?

  • Aktuality
  • Události
  • Kde nás najdete?

    kde
    Mrštíkova 399/2a
    460 07 Liberec (Areál Werk)
    50.762662,15.051439

    Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací.

    Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

    Zavřít